Image default
اخبار و رویدادها

۹۵ درصد پشم تولیدی کرمانشاه از استان خارج می‌شود

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه معتقد است، هم اکنون نزدیک به ۹۵ درصد از پشم تولیدی کرمانشاه، از استان خارج می‌شود.

قدرت‌الله احمدی با اشاره به ظرفیت قابل توجهی که استان کرمانشاه در زمینه تولید پشم دارد، گفت: بر اساس آمارها سال گذشته نزدیک به سه هزار تن پشم در استان کرمانشاه استحصال شده است.

وی مهم‌ترین مشکلی که در زمینه پشم تولیدی استان وجود دارد را خروج آن از کرمانشاه بدون آنکه فرآوری خاصی روی این محصول صورت بگیرد دانست. و ادامه داد: هم اکنون نزدیک به ۹۵ درصد پشم تولیدی کرمانشاه به این شکل به استان‌های دیگر و حتی کشورهای همسایه می‌رود.

مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه افزود: اگرچه اقدامات مختصری برای جلوگیری از خروج پشم از استان صورت گرفت و تاکید ویژه‌ای هم بر این موضوع شد. اما این اقدامات که شامل راه‌اندازی چند واحد کوچک با ماشین‌های دستی بود چندان موثر واقع نشد.

احمدی جلوگیری از خروج پشم خام از استان را نیازمند ایجاد واحدهای بزرگ فرآوری شامل شست و شو، ریسندگی و رنگرزی دانست و اضافه کرد: این واحدها باید با تجهیزات به روز راه‌اندازی شود.

وی از مزایای فرآوری پشم در استان هم یاد کرد که مهم‌ترین آن ایجاد ارزش افزوده بیشتر است. گفت: هم اکنون پشم تولیدی را کیلویی هشت تا ۱۰ هزار تومان از دامدار می‌خرند که وقتی به استان‌های دیگر رفته و فرآوری شده و به کرمانشاه برمی‌گردد، قیمت آن به حدود ۸۰ تا صد هزار تومان یعنی ۱۰ برابر می‌رسد.

اشتغالزایی

احمدی خاطرنشان کرد: اگرچه رنگرزی، شست‌و‌شو و … هزینه دارد، اما نزدیک به نیمی از این ارزش افزوده شده است که عاید کرمانشاه نمی‌شود.

به گفته مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه، راه‌اندازی واحد فرآوری پشم هم به سود دامدار است و هم بافندگان داخل استان، به علاوه اشتغالزایی قابل توجهی را نیز به همراه دارد.

وی اظهار کرد: با احداث واحدهای بزرگ فرآوری پشم در استان، می توان به ازاء هر تن پشم دو نفر را مشغول به کار کرد که عدد قابل توجهی خواهد بود. مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه پشم تولیدی استان را یکی از مرغوب‌ترین پشم‌های کشور خصوصا به لحاظ طول الیاف دانست.

همچنین بخوانید : نمایشگاه دستبافته‌های صفوی در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برپا شد

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/8255

مطالب مرتبط

نبود نقوش منحصر به‌فرد بزرگترین مشکل صنعت فرش دستباف در اردبیل

اعظم قهرمانی

هوش مصنوعی نویسنده جدید مجله اینترنتی سی پرشیا مگ

اعظم قهرمانی

سلسله وبینارهای کاربرد فناوری های نوین در تجارت فرش دستباف

شفیعی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید