Image default
اخبار و رویدادها

فرش اصیل هریس در ورطه فراموشی و انقراض است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

فرهاد جلیلوند با اشاره به این‌که مردم شهرستان هریس با درآمد حاصل از بافت فرش، کشاورزی و دامداری هزینه‌های زندگی را تامین می‌کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بانوان هریسی در زمینه بافت فرش فعالیت دارند و آقایان در این حوزه اشتغالی ندارند و در اثر تغییر سبک زندگی؛ فرش اصیل هریس در معرض انقراض قرار گیرد.

فرماندار هریس افزود: اگر بخواهیم فرش هریس که برند معروف در داخل و خارج از کشور است. در اقتصاد هریس توسعه یافته و جایگاهی همچون گذشته داشته باشد، ضرورت دارد تا اجازه ندهیم بافت فرش هریس از بین برود. چراکه تغییر سبک زندگی موجب شده تا بانوان از بافت فرش فاصله بگیرند و آقایان نیز علاقه‌ای برای فعالیت در حوزه فرش را ندارند.

وی، ایجاد کارگاه‌های تولید فرش در هریس را برای جلوگیری از انقراض این هنر صنعت اصیل شهرستان هریس ضروری دانست. و گفت: منظور از ایجاد کارگاه بافت فرش بدین‌شکل است که ساعات کار مشخص و بافندگان فرش دارای بیمه باشند تا خط تولید فرش اصیل هریس متوقف نشود. چراکه با ایجاد چنین کارگاه‌هایی ضمن اینکه اشتغال‌زایی شده و می‌توان به صادرات و تولید انبوه این هنر اصیل دست یافت.

بیمه قالیبافی

جلیلوند با انتقاد از عدم بیمه قالی‌بافان گفت: برخی‌ها می‌گویند چون قالی‌بافی بیمه ندارد آینده هم ندارد. اگر قالی‌بافی در قالب کارگاه و قالی‌بافان دارای بیمه، آینده و بازنشستگی باشند قطعا به بافت فرش علاقه‌مند می‌شوند و نتیجه آن‌هم توسعه و صادرات صنعت فرش هریس خواهد شد. از طرفی این هنر صنعت اصیل از ورطه نابودی نجات پیدا می‌کند.

فرماندار هریس با بیان این‌که پرداخت تسهیلات حمایتی به قالیبافان، کمک به توسعه آموزش در دانشکده فرش هریس و برگزاری جشنواره فرش از جمله تصمیمات در سفر رئیس مرکز ملی فرش ایران به هریس بود. تأکید کرد: تجاری‌سازی فرش، بازاریابی و حفظ برند فرش از جمله مشکلات صنعت فرش هریس است. همچنین به دنبال جشنواره فرهنگی و اجتماعی بر پایه فرش هریس هستیم تا بتوانیم نمایشگاه دائمی فرش و حفاظت از اصالت فرش هریس پایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: شاید در اقصی نقاط استان فرش هریس بافته و به فروش می‌رسد اما حقیقتا فرش هریس نیست. بلکه با طرح هریس بافت می‌شود. در حالی که این آفت برای فرش اصیل هریس است، ما هدف خرید بی‌واسطه فرش هریس از قالی‌بافان هریسی را پیگیری می‌کنیم. معتقدیم اگر قرار است مشتریان فرش هریس خریداری کنند باید به شهرستان مراجعه کرده و مستقیما خریداری کنند.

همچنین بخوانید : ۹۵ درصد پشم تولیدی کرمانشاه از استان خارج می‌شود

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/8269

مطالب مرتبط

مدرسه عالی مهارتی صنایع فرش و پوشاک گشایش یافت

اعظم قهرمانی

حضور سی پرشیا در نخستین رویداد ایده پردازی فرش دستباف

شفیعی

تولید سالانه 290 هزار متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید