Image default
اخبار و رویدادها

کاهش 35 درصدی تولید فرش دستباف مهاباد

زیر یک دقیقه زمان برای مطالعه

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد از کاهش 35 درصدی تولید این محصول در مهاباد طی سال 1400 خبر داد. چیا قربانی اقدم با بیان این‌ که سال گذشته 3 هزار متر مربع فرش دستباف در مهاباد تولید شده است، گفت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال 1399 کاهش 35 درصدی داشته است.

وی با اشاره به دلایل کاهش تولید فرش دستباف در چند سال اخیر، افزود: صادرات به واسطه شرایطی چون برگشت ارز صادراتی و مانع‌های موجود دچار کاهش شده است. همچنین تحریم در بحث صادرات این محصول به همراه شیوع کرونا باعث شده تا تولید فرش در چند سال گذشته دچار رکود شود.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد اظهار داشت: برگزار نشدن نمایشگاه‌های داخلی برای عرضه محصولات به مشتریان داخلی و خارجی به علت کرونا از دیگر دلایل رکود اقتصادی حوزه تولید فرش است.

قربانی‌ اقدم ادامه داد: افزایش نرخ ارز، موجب سودآوری صادرات فرش در کشور شده است. جایگاه ویژه‌ای که فرش منطقه از گذشته تاکنون داشته‌ است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات نقش مهمی داشته باشد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون براساس اقتضای فصلی بیش از هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه فرش مهاباد فعالیت می‌کنند. هزار و ۹۰۰ نفر در این شهرستان نیز زیرپوشش بیمه قالیبافی هستند.

شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است. مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد نیز از نوع تابلو فرش، فرش «افشار» و «درشت‌بافت افشان» است. درصد تولیدات به ترتیب ۴۰، ۲۵ و ۳۵ را شامل می‌شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما مرکز مهاباد

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/7231

مطالب مرتبط

هجدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف در شیراز افتتاح شد

اعظم قهرمانی

بررسی موانع صادرات فرش دستباف ایرانی

اعظم قهرمانی

فرش ایرانی به کام کپی‌کاران بین‌المللی

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید