راهنمای خرید

پنج کاربرد فرش های دستباف بر روی دیوار خانه و محل کار

فرش های دستباف
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

فرش های دستباف از دیرباز همواره بخشی از فرهنگ و هنر غنی ایرانی بوده است. ایرانیان در اعصار مختلف دست به تولید فرش با طرح و رنگ و نقش‌های متنوع و چشمگیری زده‌اند. می‌توان گفت جهانیان فرش دستباف را با پسوند ایرانی می‌شناسند.

در یکی از ساده‌ترین تعاریف در مورد فرش، آمده است: « قالی یا فرش نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پشم، پنبه و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود ». با توجه به این تعریف و بر طبق سنت، چشمان ما عادت نموده تا این اثر هنری زیبا را همواره زیر پاها ببیند.

فرش های دستباف

 نظامی در بیتی می‌فرماید:

پی غولان در این بیغوله بگذار / فرشته شو قدم زین فرش بردار

اما در این مقاله تلاش خواهیم نمود تا دلایلی را مبنی بر اینکه لزوما جایگاه فرش بر روی زمین نیست بیان نماییم. با قرار دادن انواع مختلف فرش بر روی دیوارهای محل زندگی و کار می‌توان تجربه‌ای متفاوت از کاربری فرش‌ها را به دست آورد. پیش از پرداختن به نکات مربوطه، ذکر این نکته الزامی‌ست که در اینجا منظور ما از فرش تنها محدود به قالی نمی‌شود. انواع گبه و گلیم نیز تاثیرات یکسانی خواهند داشت.

1- زیبایی بیشتر دکوراسیون

فرش‌های دستباف به دلیل تنوع گسترده‌ای که در طرح، نقش، رنگ، ابعاد و … دارند می‌توانند سلایق گوناگون را شامل شوند. طیف طرح‌های متنوع این فرش‌ها با انواع دکوراسیون کلاسیک و سنتی تا مدرن می‌تواند هماهنگ باشد. در نتیجه این تنوع زیبا می‌تواند دکوراسیون هر خانه‌ای را چشم‌نوازتر نماید.

فرش های دستباف

آویز نمودن چنین فرش‌هایی بر دیوار منزل یا محل کار، می‌تواند هر فردی با هر سلیقه‌ای را راضی نماید.

2- آرامش بیشتر در محیط زندگی و کار

یکی دیگر از مزایای استفاده از فرش‌ها بر روی دیوار ایجاد آکوستیک صدا است. الیاف و پشم طبیعی که در فرش‌های دستباف به کار برده می‌شوند توانایی جذب بیشتر صدا را دارند. این موضوع باعث خواهد شد تا در محیط منزل و کار صدای کمتری پیچیده شود. در نهایت با این کار آرامش بیشتری در فضای زندگی شما حکم فرما می‌شود. برای نمونه یکی از مزایای آکوستیک بودن فضا این است که با صدای آهسته‌تری میتوانید با یکدیگر صحبت کنید و حتی از موسیقی و تلویزیون لذت ببرید.

در ضمن با افزایش ساخت و ساز آپارتمان‌ها و گاهی دیوارهایی با ضخامت کم، بسیار پیش می‌آید که صدای همسایه‌ها داخل واحدهای دیگر نیز شنیده شود. نصب فرش بر روی چنین دیوارهایی می‌تواند همچون عایق صدا تا حدی این معضل را برطرف نماید.

3- حفظ و ایجاد گرمای خانه و زندگی

استفاده از فرش های دستباف به عنوان دیوار آویز همچنین می‌تواند در فصل سرما مانند عایق حرارتی عمل نماید. این عمل مانع از هدررفت گرما می‌شود. این بافته‌ها به دلیل استفاده از موادی همچون پشم در تار و پودشان به سان پوستینی گرما را در خود نگاه میدارند. از طرفی مانع نفوذ سرما از دیوارها نیز می‌شوند. به همین دلیل در بسیاری از مناطق سردسیر روسیه و کشورهای جدا شده از شوروی، فرش به عنوان آویز دیواری در دکوراسیون استفاده می‌گردد.

فرش های دستباف دیواری

در نتیجه به خصوص برای خانه‌هایی که پشت بعضی دیوارهای آن‌ها فضای بازی وجود دارد و همواره با مشکل نفوذ سرما مواجه هستند، نصب این بافته‌ها بر روی دیوار می‌تواند مفید باشند. همچنین با استفاده از زیبایی آن‌ها گرمایی معنوی نیز می‌تواند فضای منزل و محیط کار را در بر بگیرد.

4- ایجاد احساس زندگی بی آلایش

در مورد فرش های دستباف مورد نظر این مقاله باید اشاره نماییم که توجه ما تنها به فرش‌های گران قیمت نیست. بلکه در میان انبوه بافته‌ها، بسیارند فرش‌هایی که به صورت ذهنی‌باف توسط یک هنرمند عشایر و روستایی خلق شده‌اند. گاه این طرح‌ها بدون نمونه مشابه و منحصربه‌فرد باقی می‌مانند.

فرش های دستباف

لذا حال و هوا و زیست و فرهنگ عشایری و روستایی، که همواره به بی‌آلایشی معروف هستند، همراه این فرش‌ها به خانه‌های شهرنشینان نیز سرایت می‌کند. در نتیجه حسی از زندگی به دور از شلوغی‌های شهرنشینی را با خود به همراه می‌آورند.

5- ارزش هنری فرش

یکی از انواع تزئینات دیواری مورد استفاده خانواده‌ها تابلوهای نقاشی است. این تابلوها که گاهی هزینه چندان کمی را نیز به همراه ندارند دارای ارزش‌های مادی و معنوی متفاوتی هستند. در اینجا منظور ما تابلوهای نفیسی که در حراجی‌های هنری با قیمت‌های بسیار بالا خریداری می‌شوند نیست.

ارزش کار هنرمند نقاش بدون شک بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما به جرات می‌توان اذعان داشت که ارزش هنری و معنوی یک فرش دستباف، با توجه به زمان زیادی که هنرمند قالی‌باف برای خلق آن می‌گذارد، آن چنان که شایسته است، در حوزه توجه بیشتر افراد نیست. در نتیجه نصب یک قالی بر روی دیوار می‌تواند نگاه هنری شما را در دکوراسیون منزل و یا محل کارتان پدیدارتر نماید.

فرش های دستباف

در ضمن باید به این نکته نیز اشاره نمود که ارزش مالی تابلوهای نقاشی معمول که اشاره شد به مرور زمان چندان فرقی نخواهد نمود و پیدا کردن خریدار برای آنها چندان ساده نیست. حال اینکه فرش‌های دستباف همچون یک سرمایه عمل می‌کنند. آن‌ها به مرور زمان  ارزش مادی خود را از دست نمی‌دهند. بلکه همواره مشتریانی دارند که با ارقامی بالاتر حاضر به خرید آن‌ها هستند.

در نتیجه تمام نکاتی که گفته شد، شما نیز می‌توانید با تهیه و نصب فرش‌هایی از این دست، بر روی دیوارهای محل زندگی و کار تجربه‌ای متفاوت و دلنشین را برای خود و خانواده به ارمغان بیاورید. در ضمن می‌توانید این تجربیات را با ما و دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید: هفت دلیل برای خرید فرش دستباف که شاید نمی دانستید

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/5059

مطالب مرتبط

هفت نکته مهم در انتخاب و خرید تابلوفرش (قسمت دوم)

شفیعی

هفت دلیل برای خرید فرش دستباف که شاید نمی دانستید

شفیعی

راهنمای سریع شما برای اولین خرید فرش دستباف

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید