راهنمای خرید

هفت نکته مهم در انتخاب و خرید تابلوفرش (قسمت دوم)

خرید تابلوفرش
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

در قسمت اول این مقاله به سه نکته مهم در انتخاب و خرید تابلوفرش اشاره نمودیم. توجه به ابعاد، رنگ و طرح و مسائل پیرامون آن‌ها در مقاله قبلی توضیح داده شد. چنانچه قسمت اول این مقاله را مطالعه ننموده‌اید می‌توانید به این صفحه مراجعه نمایید: هفت نکته مهم در انتخاب و خرید تابلوفرش (قسمت اول). در ادامه این مبحث نکات مهم دیگری که می‌توانند در انتخاب و خرید تابلوفرش تاثیرگذار باشند را بررسی خواهیم نمود.

توجه به ریز یا درشت‌بافی:

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب شما توجه به تعداد رج و ظرافت بافت تابلوفرش است. هرچه تعداد رج یک تابلوفرش بیشتر باشد، ظرافت آن نیز بیشتر است. به طور معمول تعداد گره بافته شده، از عوامل تعیین‌کننده در کیفیت بافت و قیمت نهایی فرش‌های دستباف هستند. طبیعتا برای بافت یک تابلو فرش ریزبافت زمان، انرژی و در نهایت هزینه بیشتری در نظر گرفته می‌شود.

خرید تابلوفرش

به جز تاثیرگذاری مستقیم بر قیمت، تراکم و رجشمار بالا برای تابلو فرش مزیت مناسبی به حساب می‌آید. گره‌های به کار برده شده در تابلوفرش در واقع همچون پیکسل‌های عکس عمل می‌کنند. به همین دلیل هر چه رجشمار فرش بالاتر باشد طرح و نقش روی آن نیز باکیفیت‌تر و جلوه‌گرتر خواهد بود. در نتیجه اطلاعات مربوط به رجشماری را حتما جویا شوید. برای شناخت بیشتر در مورد رجشماری می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید:

رج فرش دستباف و نحوه تاثیر آن در کیفیت و قیمت

توجه به قاب تابلو:

قاب تابلو نیز در انتخاب شما می‌تواند تاثیرگذار باشد. شکل و رنگ آن از یک سو، و جنس آن نیز از سویی دیگر گزینه‌های شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در مورد شکل و رنگ قاب، توجه به این نکته که آیا هم‌خوانی لازم میان طرح تابلو و قاب وجود دارد یا خیر ضروری است. به عنوان مثال هرگز از یک قاب پر زرق و برق برای یک منظره ساده روستایی نباید استفاده نمود. یا از یک قاب بسیار ساده برای یک تصویر تاریخی.

خرید تابلوفرش

 

حس و حال و هوای ساطع از تابلوی شما با رنگ و یا رنگ‌های به کار رفته در قاب آن می‌تواند تغییر کند. عامل دیگر تاثیرگذار در این مورد، جنس خود قاب است. در حال حاضر اجناس مختلفی همچون چوب، پی‌وی‌سی، ام‌دی‌اف و … برای تهیه قاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدون شک جنس قاب نه فقط در قیمت، بلکه در وزن، و مهمتر از آن‌ها در کیفیت اثر تاثیر مستقیمی دارد.

توجه به برند تابلو:

یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیرگذار در قیمت تابلوفرش برند آن‌هاست که معمولا در گوشه‌ای از تابلو نقش بسته است. بسیاری از بافندگان چیره‌دست و تولیدکنندگان تابلوفرش‌ها بنا به دلایل گوناگونی، همچون قدمت، اصالت طرح و نقش، کیفیت بافت و … در بازار شناخته شده‌تر هستند. آن‌ها پس از سال‌ها تلاش و ممارست توانسته‌اند همچون جایگاهی را برای خود فراهم نمایند.

لذا توجه به برند می‌تواند عاملی برای یافتن اثری اصیل‌تر و باکیفیت‌تر باشد. البته نداشتن برند دلیل بر بی‌کیفیت بودن محصول نیست. اما شاید در هنگامی که می‌خواهید تابلو فرشی را به عنوان هدیه به فردی اهدا کنید عامل تاثیرگذاری باشد.

خرید تابلوفرش

توجه به پشت تابلو:

نکته مهم دیگر در زمان انتخاب و خرید تابلوفرش توجه به پشت تابلو است. این کار اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار خواهد داد. به جز مسئله مربوط به تعداد گره و رجشماری، می‌توانید ایرادات احتمالی در بافت، مثل کج‌بافی، لکه‌گیری و … را نیز مشاهده نمایید.

حتی اگر قصد خرید به صورت اینترنتی را دارید با مشاهده عکس‌های باکیفیت محصول، اطمینان خاطر را در مورد کیفیت بافت به دست بیاورید. ایرادات دیگر محتمل در خصوص بافت فرش نیز بدین‌سان و به راحتی در دسترس خواهند بود. این موارد مهمترین نکاتی بود که در تصمیم‌گیری برای انتخاب و خرید تابلوفرش تاثیرگذار هستند. تابلوفرش‌ها با تنوع گسترده‌ای از طرح، اندازه و قیمت، دغدغه‌های زیادی را برای انتخاب ایجاد خواهند نمود اما امیدواریم با دقت در نکات بالا بتوانید راحت‌تر انتخاب خود را انجام دهید.

همچنین بخوانید: چه فاکتورهایی در قیمت گذاری فرش دستباف موثر است؟

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: Generating...

مطالب مرتبط

رج فرش دستباف و نحوه تاثیر آن در کیفیت و قیمت

شفیعی

5+1 دلیل برای خرید فرش دستباف دست دوم به جای فرش ماشینی

شفیعی

شش نکته‌ی مهم که در هنگام خرید فرش دستباف باید در نظر بگیرید

شفیعی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید