راهنمای خریدیوتیوبهنر و رسانه

خورجین و کاربردهای مدرن آن که شاید هرگز نمی دانستید

خورجین
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

خورجین یا بارجامک، یکی از دست‌بافت‌های روستائیان و عشایر است که آن را همانند قالی یا گلیم و از جنس پشم یا پنبه می‌بافند. خورجین نوعی کیسه است که بر پشت حیوانات باری قرار می‌دهند و از آن برای حمل و نگهداری بار استفاده می‌شود. خورجین‌ها معمولا از دو کیسه تشکیل می‌شوند که از یک طرف به هم دوخته شده‌اند.

چیدمان و تزئین محیط پیرامون

توجه به پیرامون و دقت در انتخاب وسایل زندگی همواره یکی از علاقمندی‌ها و نکات مهم زندگی بشر بوده است. این دقت نه تنها در انتخاب و خرید لوازم، بلکه در چیدمان و تزئین محیط زندگی و کار نیز جلوه می‌نماید.

خورجین

انسان امروزی با توجه به موقعیت فرهنگی و اجتماعی عموما در تلاش است تا بتواند محیط پیرامونش را نیز با سلائق خود همسو کند. در این میان توان مالی در تهیه این لوازم بسیار تعیین‌کننده است، اما بسیارند کسانی که چنین دغدغه‌ای را به دست فراموشی سپرده و خلاقیت را جایگزین آن نموده‌اند.

این خلاقیت می‌تواند در استفاده از بعضی کالاها و وسائل با کاربری‌های متفاوت نمود پیدا کند. بعضی با تفکر آوردن طبیعت به خانه ترکیبی از گل و گیاه با کنده‌های درخت به عنوان دکور و یا صندلی، دست به خلاقیت می‌زنند و بعضی با آوردن لوله‌های فلزی در لوازم روشنایی، سعی در ارائه تصویری مدرن و صنعتی از زندگی‌شان را دارند.

استفاده از صنایع دستی در چیدمان محیط زندگی

خورجین

یکی از نکات تاثیرگذار در این انتخاب‌ها توجه به زندگی مدرن و سنتی است. گاه ترکیب این دو با هم می‌تواند علاوه بر تنوع در لوازم منزل، حسی نوستالژیک را ایجاد نماید. حسی که می‌تواند باعث ایجاد آرامش و نشاط در محل زندگی و کار شود.

از جمله این ترکیبات می‌توان به استفاده از لوازم سنتی و صنایع دستی اشاره نمود. استفاده از کوزه‌های سنتی، کوسن‌ها و بافته‌های محلی، فرش و گلیم و جاجیم، وسایلی همراه با طرح‌های خطاطی و تذهیب و … از جمله این ترکیبات سنت و مدرنیته هستند.

در بین این حجم از صنایع دستی گوناگون، قصد داریم تا توجه شما را به یکی از صنایع دستی سنتی جلب نماییم، که با اینکه در گذشته بسیار کاربرد داشت با پیشرفت نحوه زیست، این سال‌ها کمتر کاربری دارد.

در گذشته خورجین مورد استفاده فقیر و غنی بود و در نتیجه تنوع گسترده‌ای از طرح و رنگ و کیفیت در بافت آن‌ها استفاده می‌شد. اما آیا در این دوران که استفاده از چارپایان در میان روستائیان نیز کمتر شده است می‌توان از این بافته‌های زیبا در زندگی شهری بهره برد؟ پاسخ ما به شما این است که بلی با کمی خلاقیت می‌توان از خورجین در چیدمان منزل بهره برد. آن هم نه فقط بهره‌ای تزئینی، که می‌توان به شکلی کاربردی نیز از آن‌ها بهره برد.

استفاده از خورجین در چیدمان

خورجین

یکی از کاربردهای فرش و گلیم که می‌تواند در چیدمان منزل بسیار تاثیرگذار باشد، نصب آن‌ها بر روی دیوار است. پیش‌تر در مقاله‌ای دیگر به پنج دلیل مهم برای انجام این کار پرداخته بودیم. ایجاد آکوستیک صدا و عایق بودن در برابر سرما از جمله این دلایل بود.

خورجین نیز یکی از همین بافته‌هاست که با قرار گرفتن بر روی دیوار و با نقش و نگار درخشانش می‌تواند همچون یک تابلوی نقاشی جلوه‌ای از هنر بر خانه شما نمایان سازد. در ضمن در صورتی که آن را به صورت عمودی بر روی دیوار نصب نمایید می‌توانید در کیسه پایینی آن نیز اشیاء تزئینی همچون گلهای مصنوعی قرار دهید.

استفاده از خورجین برای کتاب و مجلات

یکی دیگر از کاربری‌های جالب و خلاقانه خورجین می‌تواند استفاده برای نگهداری کتاب و مجلات در کنار مبلمان باشد. برای این که کافی‌ست آن را روی دسته مبل و یا صندلی قرار دهید تا علاوه بر دسترسی راحت به کتب مورد نظر، ترکیبی زیبا با مبلمان نیز بیافرینید.

استفاده از خورجین برای نگهداری کنترل لوازم صوتی و تصویری

دیگر کاربری خلاقانه خورجین استفاده از آن برای قرار دادن کنترل‌های متعدد تلویزیون، سیستم صوتی و … است. خورجین‌هایی با ابعاد کوچک‌تر بسیار مناسب این کار هستند. کافی‌ست همچون مورد قبلی، خورجین را بر روی دسته مبل قرار دهید. انتخاب کوسن‌هایی با طرح و رنگ مشابه آن نیز می‌تواند زیبایی آن‌ها را دو چندان کند.

استفاده به عنوان رومیزی

یکی دیگر از کاربردهای خورجین می‌تواند استفاده از آن به عنوان رومیزی یا رانر باشد. یک رومیزی خاص و هنری که نمونه آن را جای دیگری نمی‌توان یافت و دکوراسیون منزل شما را خاص و منحصربفرد می‌نماید.

خورجین

همان‌طور که ملاحظه می‌نمایید این استفاده‌های خلاقانه می‌توانند علاوه بر کاربری خاص. زیبایی و حسی توام با آرامش را برای محیط منزل و کار به همراه بیاورند. این حس نشاط به واسطه طرح‌های درخشان دست‌بافت‌های سنتی ایرانی ایجاد می‌شود. طبیعتا با کمی خلاقیت می‌توان استفاده‌های بیشتری نیز از آن‌ها داشت. شما نیز می‌توانید تجربیات خود را در این مورد با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

خوذجین

همچنین بخوانید: 5+1 دلیل برای خرید فرش دستباف دست دوم به جای فرش ماشینی

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/5078

مطالب مرتبط

 استاد عیسی بهادری طراح فرش نامدار ایرانی

شفیعی

طرح و نقشه ، ساده‌ترین راه شناخت فرش مناطق مختلف ایران

شفیعی

چه فاکتورهایی در قیمت گذاری فرش دستباف موثر است؟ (قسمت دوم)

شفیعی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید