اخبار و رویدادها

فرش ابزاری کارآمد برای تسلط فرهنگی ایران در حوزه بین الملل است

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

سیدرضی حاجی آقامیری روز پنجشنبه در همایش هنر قالی هگمتانه با حضور فعالان صنعت فرش استان همدان و کشور اظهار کرد : فرش و صنایع دستی ایرانی مردمی ترین بخش اقتصادی کشور است و دولت‌ها از برکات اشتغال گسترده آن بهره می برند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران گفت: نمایشگاهی که در حاشیه این همایش برگزار شده ظرفیت فرش ملی و استان را به خوبی نشان می‌دهد که بازارهای جهانی را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد.

میری با اشاره به اینکه فرش همدان اهمیت محوری در توسعه فرش کشور دارد،افزود: فرش فرصت بسیار خوبی برای ارزآوری محسوب می شود اما آنچنان که باید از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی ادامه داد: مسایل مربوط به پیمان سپاری ارزی و مقررات دست و پاگیر فضای کسب و کار از مسایلی است که توسعه و صادرات فرش ایران را با مشکل روبرو کرده که از نمایندگان مجلس و دولتمردان انتظار می رود برای این حل مساله تلاش کنند.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق تهران اظهار کرد: حوزه ای که بار اشتغال ۲ میلیون نفر در کشور را به دوش می‌کشد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

میری افزود: ظرفیت صنعت فرش در کشور مغفول واقع شده و اگر این پتانسیل در در کشورهای دیگر بود به خوبی از این ظرفیت استفاده می شد.

        رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه همدان بیش از ۴۰۰ سال در بافت فرش سابقه دارد، گفت: امروزه کمتر از ۷۰ هزار نفر در حرفه فرش بافی فعالیت دارند و سالانه ۴۰ هزار متر فرش در استان تولید می‌شود.

رحیم مرتضایی افزود: این همایش با هدف حمایت از هنر صنعت فرش همدان و ارتقای جایگاه آن در سطح ملی و جهانی برپا شده و با پشتیبانی انجمن فرش و دستور استاندار به عنوان یکی از مصوبات اتاق گفتگوی دولت و بخش خصوصی است

وی، هنر صنعت فرش را یکی از مزیت‌های قابل توجه استان همدان برشمرد و ادامه داد: رسالت ما این است که از این هنر صنعت تا رسیدن به روزهای پررونق گذشته حمایت کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر فرش همدان دچار رکود شده است گفت: طراحی، تهیه مواد اولیه و بازار فروش از مشکلات این صنعت است که حل آنها حمایت مسوولان را می‌طلبد.

مرتضایی اظهار کرد: من دست بافندگان و فعالان صنعت فرش را می بوسم و اتاق با استفاده از همه ظرفیت‌های خود برای رفع مشکلات این صنعت می‌کوشد و امیدوارم در همایش امروز گامی مثبت در راستای حل مشکلات فرش بافان برداشته شود.

وی افزود: اگر امروز فرش همدان در دنیا پرآوازه است بخاطر تلاش استادکاران و پیشکسوتان فرش همدان است.

شکوفایی تولید و تجارت با حمایت استاندار

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز اظهار کرد: امروز وفاق خوبی بین بخش خصوصی و دولتی شکل گرفته و با تدبیر استاندار در حوزه تولید و تجارت شکوفایی مطلوبی در حال شکل گیری بوده و عقب ماندگی ها در حال جبران است.

احمد شانیان افزود: اتفاقات خوبی در حوزه هنر صنعت فرش در حال شکل گیری است تا این صنعت بتواند به عنوان پیشران حرکت کند.

وی، آسیب شناسی صنعت فرش را در دوران کنونی ضروری برشمرد و افزود: برای راه یابی به بازارهای جهانی راه نیاز به برند سازی داریم و همه مجموعه ها یکصدا و هماهنگ با هم حرکت کنند.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تاکید بر اینکه امروزه باید بازار ذائقه شناسی شود گفت: باید بدانیم دنیا به چه هنری علاقمند است، باید این موضوع روزانه رصد شود زیرا سلیقه ها روزانه تغییر می‌کند و به روش نوین در عرصه بازاریابی حرکت کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف کشور نیز در این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش را جمع بندی مطالبات از دولت جهت تشکیل سازمان فرش و صنایع دستی برشمرد که تشکیل این سازمان بزرگترین خواسته ماست و پیگیری می کنیم.

علانور توکلی افزود: مردم خارج از ایران عاشقانه و مشتاقانه به دنبال فرش ایرانی هستند اما ما از این ظرفیت غافل شدیم، ما باید دنبال بازاریابی باشیم تا به بازارهای جدید فروش برسیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف کشور با بیان اینکه بافندگان فرش از محرومترین اقشار جامعه هستند، گفت: تولید فرش همدان کم شده، اما هنوز می‌توان بازارها و متقاضیان را پیدا کرد و تولیدات را برگرداند.

        معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان همچنین در این همایش گفت: فرش سنت و آیینه زیبا شناسی کشور ماست آنچه امروز انتظار می‌رود در همایش بررسی شود این است که وضعیت هنر صنعت فرش در استان و کشور بررسی شود و ضعف ها شناخته شود.

سیدمجتبی حسینی هنر صنعت فرش را مردمی ترین هنر کشور برشمرد و افزود: کارکرد نامناست، ارائه خدمات بیمه ای، محدودیت‌های تولید، محدودیت های فروش و افول بافندگی از مشکلات این صنعت است.

وی یادآور شد: در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در استان همدان تصمیم گیری های راه گشایی در صنعت فرش انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: در دنیا رقابت به تنهایی سازنده نیست بلکه رقابت مبتنی بر ائتلاف مطرح است و بر همین اساس باید شبکه همکاری رقابت در صنعت فرش تشکیل شود.

حسینی ادامه داد: با حمایت‌های استاندار و هم افزایی بخش خصوصی و سمن ها باید اتاق فکری برای ارتقای صنعت فرش همدان تشکیل شود، ضعف ها شناسایی و راهکارهای خلاقانه ارائه شود و کمک کنیم موانع یکی یکی از پی رو برداشته شود.

فرش همدان مظهر هنرنمایی در طول تاریخ

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: همدان پایتخت تاریخ و تمدن و مملو از هنرنمایی در زمینه های گوناگون است و فرش همدان مظهر هنرنمایی در طول تاریخ است.

حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه در جلسه شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی مشکلات این صنعت بررسی شد، افزود: فرش به ظاهر یک صادرات است اما در واقع صنعت فرش صادرات هنر ایرانی است و پیام تاریخ و تمدن ملت ایران را به تمام دنیا می رساند.

وی با اشاره به اینکه مدتی به صنعت فرش بی وفایی شده است،تصریح کرد: اقتصاد ایران باید از لابلای انگشتان مردم ایران خود را نشان دهد،خانه فرش متعلق به ایران است و این صنعت ریشه در آب و خاک و تفکر و اندیشه و هنر ملت ایران دارد، ما در این حوزه حرف اول را می زنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی یکی از مولفه های مهم صادرات غیر نفتی را فرش اعلام و اظهار کرد: ما به اقتصاد گسترده و ریشه دار که گره خورده به اندیشه ایرانی باشد نیاز داریم، ما پتروشیمی می‌سازیم اما فرش از همه اینها جلوتر است زیرا پتروشیمی منافع و درآمد و سرمایه دارد اما آنجا که با هنر ایرانی گره می‌خورد و سرمایه مستقیم خانواده معیشت را ارتقا می‌دهد صنایع دستی ماست که کانون خانواده را تقویت می‌کند و قوام خانواده با این اقتصاد تقویت می‌شود.

حاجی بابایی ادامه داد: ما باید در صنایعی سرمایه گذاری کنیم که تمدن ما به آن گره خورده است و نباید فراموش کرد که همه استان‌های کشور در صنایع دستی صاحب نام هستند.

وی با بیان اینکه امروز کارهای نمایانی در صنعت فرش استان انجام شده که جایگاه استان را ترقی می‌دهد افزود: فرش دستباف باید مورد توجه قرار گیرد، فرش دستباف روح و حرارت دارد نبض دارد و خون گرم بدن بافنده در تمام گره های زده شده حضور دارد.

                         

در پایان این آیین اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف کشور با اهدا لوح از حمیدرضا حاجی بابایی و فعالان صنعت فرش استان همدان قدردانی کرد.

منابع : خبرگزاری ایرنا

بیشتر بخوانید : دنیا فرش ایرانی را فراموش کرده/ رقم صادرات خجالت‌آور است

سیپرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/9197

مطالب مرتبط

“قالی ایرانی” مهمان ویژه جام جهانی قطر ۲۰۲۲

اعظم قهرمانی

نمایشگاه قالی ایرانی، راوی فرهنگ و هنر پارسی در سوئیس

اعظم قهرمانی

هنرمندان فرش دستباف گلستان پارسال ۵۷ هزار متر مربع فرش بافتند

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید