هنر و رسانه

تاثیر فرش ایرانی در صنعت مد و فشن

مد و فشن
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

فرش دستباف در مد و فشن: قالی‌های ایرانی قرن‌هاست که در سرتاسر جهان نقش مهمی در معماری، مد و طراحی ایفا کرده‌اند. قالی‌های ایرانی و شرقی نمادی از موقعیت و ثروت بوده‌اند. چیزی که عموم مردم آرزوی دستیابی به آن را داشتند و در کفپوش‌ خانه‌های سلطنتی و افراد ثروتمند دیده می‌شوند.

معرفی نقوش ایرانی به جهانیان

در دوره صفوی مقدار زیادی از فرهنگ ایرانی به جوامع غربی صادر شد و گسترش یافت که از جمله آن‌ها می‌توان به قالی‌های ایرانی و نقوش آن اشاره کرد. از جمله نقوش بارز در قالی‌های ایرانی که بسیار روی لباس استفاده شده است، نقش بته است. بته نمادی از سرو است و در اصل طرحی زرتشتی برای زندگی و ابدیت بوده است. علاوه بر قالی، نقش بته و سایر نقوش ایرانی در دوره صفویه از طریق اقلام پوشاک، شال و روسری که با انواع گل پوشانده شده بود، صادر می‌شد و از طریق هند به انگلستان می‌رفت. امروزه هنوز هم می‌توانید طرح بته را در کراوات‌های مردانه، دستمال‌ها و اخیرا در لباس‌ها، پیراهن‌ها و غیره بیابید. در دوره اخیر سلطنت در ایران (پهلوی)، دیده شدن ملکه با طرح‌های ایرانی و نقش‌های گلدار لباس‌هایش، به شدت بر مد ایران و خاورمیانه تاثیر گذاشت.

مد و فشن

مینیمالیسم در دکوراسیون منزل و مد

از حدود سال 2007 تغییر قابل توجهی در گرایش به سمت مینیمالیسم در بخش دکوراسیون خانه ایجاد شد. مردم علاقه چندانی به فرش‌های سنتی‌تر با طرح‌های تزیینی روان و رنگ‌های غنی نشان نمی‌دادند. روند جدید همراه با فرش‌های رنگ‌ روشن و طراحی بسیار باز بود. حرکت مد به سمت سادگی و تک رنگی و لباس‌های بسیار ساده با طرح و نقوش‌کم بود.

طراح‌های داخلی پیشرو، شروع به ترکیب سادگی مدرن با فرش‌های سنتی ایرانی کردند و به‌ عنوان تکه‌هایی از گذشته به کار بردند. این موضوع در مد، در خانه‌های مد بزرگ که دوباره طرح‌ها را در لباس‌ها و مجموعه‌های خود گنجانده بودند، نیز منعکس شد. خانه‌های مد و فشن بزرگ مانند هرمس، گوچی، جیوانچی و توری برچ شروع به استفاده از فرش‌های ایرانی در کت واک‌های خود کردند که نشان‌دهنده روند ترکیب دکوراسیون و طراحی مدرن و سنتی است.

مد و فشن

روند خانه‌های مد با استفاده از فرش ایرانی در طراحی‌های خود

به این ترتیب طی سال‌های گذشته، برندهای مد و فشن به استفاده از طرح‌های ایرانی در لباس‌های خود بازگشته‌اند. این ممکن است به صورت پوشاندن مسیر کت‌واک‌شان با قالی‌های ایرانی، یا نام‌گذاری مجموعه‌ای به نام طرح فرش یا منطقه فرشبافی و گنجاندن فرش در طرح لباس‌هایشان باشد. در سال 2013 هرمس مجموعه جدیدی به نام مجموعه تبریز را در نمایشگاه مد نیویورکش منتشر کرد. آثار این مجموعه از میراث فرش تبریز الهام گرفته شده بود. هرمس اولین باری نبود که از فرش الهام می‌گرفت. کاترین باشت قبلا از طرح‌هایی در روسری ابریشمی هرمس به نام قلمدان استفاده کرده بود.

مد و فشن

الهام گرفتن برندهای لوکس بزرگ مانند هرمس از فرش‌های ایرانی باعث شد که مارک‌های دیگر نیز شروع به کار کنند. یکی از نمونه‌های قوی مد لباس در این گرایش، الکساندر مک‌کوئین است. او یک فرش بزرگ ایرانی را برداشت و آن را به یک کت و شلوار سه تکه تبدیل کرد. با این حال، فقط برندهای مطرح مد نبودند که پیشگام این حرکت بودند. تاپ‌شاپ، بلوز و دامن تنگی با تم فرش ایرانی را که با الهام از فرش ساروق طراحی شده بود، منتشر کرد. ونس، طیف وسیعی از کفش‌های ورزشی را که طعمی کاملا ایرانی دارند، با استفاده از طرح سنتی ایرانی بر روی کفش‌های خود، به وجود آورد.

مد و فشن

توری برچ یکی از معروف‌ترین طراحان آمریکایی در صنعت مد و فشن هم از طرح‌های قالی ایرانی در طرح لباس‌های خود استفاده کرده است. طراح مشهور آمریکایی که جوایز متعددی را در دنیای مد دریافت کرده است، مدل‌های پاییز و زمستان 2015 را با الهام از فرش‌های گبه، ایرانی و مراکشی طراحی کرد. او با طراحی‌های شیک و کلاسیک خود جایگاه ویژه‌ای را در بین علاقه‌مندان به تجارت مد به دست آورده است. برند معروف “جیوانچی” نیز از طرح‌های فرش ایرانی در مجموعه لباس‌های خود استفاده کرده است.

مد و فشن

روند رو به جلو در مد و فشن

این روند شروع به رسیدن به جریان اصلی کرد و محبوبیت آن افزایش یافت. با ظریف‌تر و آرام‌تر شدن مبلمان خانه، باید قطعه‌ای وجود داشته باشد که هویتی ایجاد کند. قالیچه‌های ایرانی می‌توانند گرما را به خانه اضافه کنند. نقوش و طراح‌های زیبا جانی دوباره به منزل شما می‌بخشد.

همچنین بخوانید: ویلیام موریس و توجه ویژه به تولید فرش‌ های غربی

سی‌پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/6957

مطالب مرتبط

قالی های تصویری تاریخی در موزه فرش ایران

شفیعی

مهمترین موزه های فرش دستباف در جهان (قسمت اول)

شفیعی

موسیقی فرش نوایی دلنشین

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید