راهنمای خرید

چه فاکتورهایی در قیمت گذاری فرش دستباف موثر است؟ (قسمت دوم)

قیمت گذاری فرش دستباف
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

در بخش اول این مقاله تعدادی از جنبه های مهم تاثیرگذار در قیمت گذاری فرش دستباف را بررسی نمودیم. در این بخش به ادامه موضوع قبلی می‌پردازیم.

نوع بافت و کیفیت بافت

یکی از جنبه های تاثیرگذار در قیمت گذاری فرش دستباف نوع و کیفیت بافت است. اگر به پشت فرش‌های گوناگون نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نوع بافت و نوع گره به کار رفته در تولید فرش‌ها با یکدیگر متفاوت است. بطور کلی انواع مختلفی از بافت و گره وجود دارد که اصلی‌ترین آنها عبارتند از: گره ترکی، فارسی و جفتی. برخی از بافت‌ها سخت‌تر و زمان‌برتر هستند و برخی ساده‌تر و سریع‌تر.

علاوه بر نوع گره، کیفیت بافت که شامل یک‌دست بودن و تمیز بودن گره‌ها می‌شود، در ارزش‌گذاری فرش تاثیرگذار است. تشخیص اینکه فرش با چه نوع گره بافته شده و آیا توسط بافنده تازه‌کار بافته شده و یا استاد بافنده مجرب، نیاز به تخصص و تجربه دارد.

تراکم بافت (ریز یا درشت بافت)

تعداد گره بافته شده در یک ابعاد مشخص از فرش را تراکم بافت می‌گویند. هر چه فرش با نخ ظریفتر و باریکتر بافته شود، در نهایت تراکم بافت بیشتری نیز خواهد داشت و به بیان دیگر ریزبافت‌تر خواهد بود. هر منطقه قالیبافی به صورت سنتی، استاندارد خاص خود را برای مشخص کردن تراکم بافت دارد که “رج” که بطور معمول در تبریز و برخی دیگر از مناطق بکار می‌رود، یکی از معمول‌ترین این شاخص‌ها است.

« تعداد گره در 7 سانتیمتر از عرض فرش » را رج‌شمار می‌گویند که از پشت فرش به سادگی قابل شمارش است. برای مثال فرش 40 رج، فرشی است که در هر 7 سانتیمتر از عرض آن حدود 40 گره وجود دارد. شاخص‌های دیگری نیز وجود دارد، برای مثال تعداد گره در مترمربع یا در دسی‌متر مربع، شاخصی بین‌المللی و دقیق برای تعیین ریزبافتی فرش است. هر چه فرش ریزبافت‌تر باشد، زمان و زحمت تولید، مزد بافنده، قیمت مواد اولیه و ارزش هنری آن بیشتر بوده و در نتیجه قیمت فرش نیز بالاتر خواهد بود.

ایرادهایی همچون رگه، کجی، غلط بافی، سره، ترنج و …

ممکن است برخی ایرادها در بافت فرش بوجود آید که تاثیرات منفی در ارزش‌گذاری آن دارد. برخی از این ایرادها مانند کجی، ممکن است با سرویس‌های پس از بافت (در این مثال: با دارکشی) رفع شوند و برخی دیگر نیز قابل رفع نیستند و در ارزش‌گذاری فرش، سبب دریافت امتیاز منفی می‌شوند.

برخی از این ایرادها عبارتند از: رگه: دو یا چند رنگ شدن یکی از رنگ‌های فرش. به طور معمول اگر این ایراد در متن فرش باشد، بیشتر به چشم می‌آید. کجی و سره: اختلاف ابعاد در قسمت‌های قرینه، که اصولا بایستی مساوی باشند. غلط‌بافی: عدم تبعیت از نقشه و یا بافت نقشه به صورت اشتباه. ترنج: انحراف مرکز طرح فرش، به طوری که برای مثال، ترنج فرش پس از بافت، دقیقا در مرکز فرش قرار نگیرد.

قیمت گذاری فرش دستباف

ایرادهای سرویس

گاهی پیش می‌آید که فرش پس از بافت در حین سرویس‌هایی همچون شستشو و پرداخت، دچار ایرادهایی می‌شود که در ارزش‌گذاری آن تاثیر منفی دارند. برای مثال به علت شستشوی غیرمناسب، رنگ‌های آن قاطی شده و رنگ‌های تیره به رنگ‌های روشن نفوذ می‌کنند.

و یا پرداخت فرش (که به معنی برداشتن سطح جزئی از فرش با تیغ یا ماشین پرداخت است) یک‌دست نبوده و در برخی قسمت‌ها، فرورفتگی در سطح فرش ایجاد شود. این ایرادها نیز در ارزش‌گذاری، سبب دریافت امتیاز منفی می‌شوند.

قیمت گذاری فرش دستباف

عرضه و تقاضا

یکی از بدیهی‌ترین دلایل بالا یا پایین بودن قیمت هر کالایی تناسب عرضه و تقاضای آن است. برخی فرش‌ها به لحاظ سبک یا طرح و نقش و یا ترکیب رنگی بکار رفته، در برخی برهه‌های زمانی دارای تقاضای بیشتری هستند. افزایش تقاضا برای سبک خاصی از فرش‌ها می‌تواند با دلایلی همچون مد شدن آن سبک فرش‌ها و یا تغییر قدرت خرید مردم مرتبط باشد. طبیعی است که وقتی تقاضای بیشتری برای نوع یا سبکی از فرش بیشتر شود، احتمال خرید و فروش و در نتیجه قیمت آن گونه فرش‌‎ها افزایش خواهد یافت.

قیمت گذاری فرش دستباف

ابعاد و اندازه

در فرش دستباف، هر چه سایز فرش بزرگتر باشد، قیمت آن به ازای متر مربع بالاتر می‌رود. دو علت اصلی این موضوع آن است که 1- زمان تولید فرش بزرگ بیشتر بوده و خواب سرمایه در آن بیشتر است. 2- عرضه فرش‌های بزرگ کمتر است چرا که هر تولیدکننده‌ای امکان تولید فرش بزرگ را ندارد.

قیمت گذاری فرش

محل بافت

محل بافت یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که در هنگام بررسی یک فرش مورد توجه قرار می‌گیرد. به سابقه تاریخی، برخی شهرها یا مناطق همچون تبریز، اصفهان و قم دارای پیشینه درخشانی در زمینه تولید فرش دستباف هستند. کیفیت بافت و مزد بافنده به طور معمول در این شهرها نیز بیشتر است.

از دید مشتریان، وجود نام این شهرها بر روی فرش، به معنی کیفیت بالاتر آن‌ها است. برای مثال ارزش‌گذاری دو فرش که با نقشه مشابه در شهرهای بیجار و زنجان بافته شده باشند متفاوت است. و بطور معمول بافت بیجار گرانقیمت‌تر خواهد بود.

موارد بالا مهمترین دلایل تاثیرگذار در قیمت گذاری فرش دستباف بود. به نظر شما چه موارد دیگری می‌تواند در ارزش‌ یک فرش دستباف اثرگذار باشد؟ دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید : هفت دلیل برای خرید فرش دستباف که شاید نمی دانستید

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/5294

مطالب مرتبط

نکاتی در مورد دکوراسیون با فرش های رنگارنگ و طرح دار

اعظم قهرمانی

شش نکته‌ی مهم که در هنگام خرید فرش دستباف باید در نظر بگیرید

شفیعی

پنج کاربرد فرش های دستباف بر روی دیوار خانه و محل کار

شفیعی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید