اخبار و رویدادها

نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش نوین یزد برگزار شد

جشنواره یزد
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش دستباف یزد یکشنبه شب با حضور رییس مرکز ملی فرش ایران و جمعی از مسئولان استان برگزار و از فعالان این حوزه تجلیل شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره در همه استان‌ها در حال برگزاری است گفت: استان یزد دومین استانی در کشور است که این جشنواره را برگزار کرده است.

فرحناز رافع، تثبیت و ماندگار کردن هنرمندان قالیباف در این صنعت را از اهداف این جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: رویکرد اصلی این جشنواره رویکردی خلاق و فناورانه در حوزه هنر صنعت فرشبافی است.

وی با بیان اینکه گره زدن سنت، صنعت و خلاقیت و نوآوری در حوزه فرش دستباف را از مهمترین هدف برگزاری این جشنواره بیان کرد و افزود: فرش دستباف نشان هویت، تاریخ و سفیر صلح دوستی و مهربانی کشور است.

وی ابداع نوعی گره خاص توسط یکی پیشکسوتان استان یزد را از دیگر اتفاقات قابل توجه در حوزه خلاقیت و نوآوری فرش دستباف بیان کرد و گفت: این گره به بافت فرش دستباف سرعت می‌دهد؛ همچنین استحکام بیشتری نسبت به گره‌های قبلی دارد و آموزش آن هم بسیار آسان است و مورد تایید بزرگان این حوزه در مرکز ملی فرش قرار گرفته و علاوه بر ثبت قرار است به صورت گسترده آموزش داده شود.

رافع خاطرنشان کرد: اتحادیه فرش دستباف یزدی باید این گره یزدی در استان آموزش دهد زیرا این گره از گره ترکی و فارسی بهتر و مستحکم‌تر است.

وی با تاکید بر تنوع بخشی به طراحی فرش دستباف یزد اظهار داشت: طرح‌های این استان در مقایسه با دو سال قبل از لحاط رنگ و اندازه بسیار متفاوت شده که این اقدامات بسیار ارزشمند است.

استقبال از ایده‌ها

رییس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: از فکر و ایده نو در زنجیره ارزش فرش دستباف استقبال می‌شود زیرا گره زدن سنت؛ صنعت و خلاقیت موجب توسعه صادرات بیشتر این محصول خواهد شد و فرش دستباف یک اثر هنری است و در دنیا ایران را با نام فرش دستباف آن می‌شناسند و برند ایران فرش دستبافش است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز گفت: جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش نوین یزد با هدف نوآوری و ارتقای بهره‌وری در صنعت فرش دستباف استان در چهار محور اصلی مواد اولیه، رنگ و الیاف، روکارگیری، شستشو، طراحی و تولید، بازارهای داخلی و بین المللی فرش برگزار شده است.

محمدکاظم صادقیان افزود: مخاطبین اصلی این جشنواره تولیدکنندگان، شرکت‌های خلاق، فناور و دانش بنیان، تامین کنندگان مواد اولیه و ماشین آلات و شرکت‌های طراحی و بسته بندی هستند .

وی ادامه داد: فرش دستباف یزد از نظر کیفیت، زیبایی و نقش و نگار، بی نظیر است و این استان از نظر جایگاه فرش دستباف در رتبه ۱۰ کشوری قرار دارد.

حدود ۲۰۰ فعالان حوزه فرش دستباف استان یزد در حوزه‌های مختلف در این جشنواره شرکت کردند که از ۱۷ نفر از برترین های آن‌ها مورد تجلیل قرار گرفتند.

سالانه افزون بر ۲۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان یزد تولید می‌شود و حدود ۴۰ هزار بافنده فعال در این استان وجود دارد.

نقشه‌های اصیل فرش یزد به نام‌های هراتی، گل و ماهی، سردار جنگل، کرمانی و نقوش مشابه بوده و ۷۵ درصد فرش استان با خامه پشم و ۲۵ درصد با خامه کرک بافته می‌شود.

فرش دستباف استان یزد در سال ۹۴ در سازمان جهانی مالکیت فکری موسوم به ‘WIPO’ ثبت جهانی شد.

همچنین بخوانید: دنیا فرش ایرانی را فراموش کرده/ رقم صادرات خجالت‌آور است

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/9114

مطالب مرتبط

مدرسه عالی مهارتی صنایع فرش و پوشاک گشایش یافت

اعظم قهرمانی

هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف اردبیل

اعظم قهرمانی

نخستین آیین تجلیل از نام‌آوران و مشاهیر در حوزه هنر- صنعت فرش دستباف برگزار می‌شود

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید