اخبار و رویدادها

دکتر طاهر صباحی ۱۳۳ تخته فرش نفیس به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد

دکتر طاهر صباحی
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

دکتر سید طاهر صباحی ۱۳۳ تخته فرش و منسوجات نفیس متعلق به دوره قاجار و آسیای شرقی را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

وی در آیینی که به همین مناسبت در محل موزه فرش آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره به پیشینه هنر فرش بافی در ایران، پژوهش در این زمینه را بسیار ضعیف خواند و گفت: ایرانی‌ها این هنر را داشتند و دارند که از پشم به عنوان کالایی کم ارزش، هنری مانند فرش را خلق کنند که در تمام موزه های دنیا و مراکز معتبر نشانی از آن دیده می‌شود.

سید طاهر صباحی به استقبال کشورهای غربی از آثار خود در خصوص تاریخچه فرش ایران و پژوهش‌هایی که انجام داده اشاره کرد و افزود: ما همان افرادی هستیم که با ذوق، هنر را خلق کردیم اما در مورد آن ننوشتیم تا آن را به یادگار بگذاریم.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز، اهدای این مجموعه از آثار متعلق به ایران و آسیای شرقی را باعث غنی شدن گنجینه فرش موزه آستان قدس رضوی به لحاظ دارا بودن آثار بین المللی عنوان کرد.

پژوهشکده فرش

حجت الاسلام سید جلال حسینی با بیان این که موزه با اطلاعاتی که به مخاطب خود می‌دهد زنده است تصریح کرد: ایران، قدمت چند هزارساله در بافت فرش دارد اما مرکزی برای مطالعات فرش در ایران وجود ندارد در حالی که ایران، مهد فرش است. ما بنا داریم با هدایت‌های عالمانه واقف این مجموعه، موزه فرش رضوی را به پژوهشکده فرش مبدل کنیم.

ساختمان موزه فرش در سال ۱۳۹۰ در صحن کوثر حرم مطهر رضوی به‌صورت گنجینه‌ای مستقل در مجاورت موزه مرکزی آستان قدس رضوی و در ساختمانی سه طبقه افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

طبقه همکف این موزه به نمایش قالی‌ها و فرش‌های بافته شده در نواحی مرکزی و شرقی ایران و نیز برخی قالی‌های پرده‌ای اختصاص یافته است که در زیبایی کم‌نظیر تلقی می‌شوند. در طبقه دوم محل نشان دادن قالی‌ها و فرش‌های بافته شده در مناطق غرب و شمال غربی ایران و همچنین قالیچه‌ها و گلیم‌های بافته شده توسط هنرمندان فرشباف عشایر و ایلات کشور است. طبقه منهای یک به نمایشگاه قالی‌ها و گلیم‌های بافته شده در دوره‌ صفوی و فرش‌های بزرگ بافته شده در مشهد اختصاص یافته است.

همچنین بخوانید: گرانی نخ دست قالیبافان خوی را بست

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/8980

مطالب مرتبط

پایان حراج ملی ایران با فروش بیش از چهل و دو میلیارد تومان

اعظم قهرمانی

هفتمین حراج ملی

اعظم قهرمانی

آغاز به کار نمایشگاه سراسری “فرش و تابلو فرش” در کرمانشاه

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید