ترین هایوتیوبهنر و رسانه

فیض الله خان صفدرزاده حقیقی نام آور فرش دستباف

فیض الله خان صفدرزاده
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

استاد فیض الله خان صفدرزاده حقیقی (۱۳۲۱ اصفهان- ۱۳۹۹اصفهان)، فرزند حاج مهدی‌خان قالیباف، از نام‌آوران فرش اصفهان است. او از هنرجویان رشته مینیاتور هنرستان هنرهای زیبا اصفهان بود. وی هنرآموخته مکتب استاد عیسی بهادری و شاگرد استاد رستم شیرازی بود.

فیض الله خان پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان، در سال ۱۳۴۳ همانجا مشغول به کار شد. در مدت حضورش در هنرستان، بافت قالی‌های بی‌نظیر استادانش را درکارگاه قالیبافی برادر بزرگتر خود، استاد غلامعلی‌خان به انجام رساند. از جمله قالی بزرگ پارچه ۱۲۱متری با طراحی استاد رستم شیرازی که در سال ۱۳۵۱ برای مجلس ملی بافته شد. پرتره‌بافی سران و مشاهیر جهان به سفارش دولت وقت و به منظور پیش‌کش یا به عنوان هدیه‌ای دیپلماتیک انجام شد.

فیض الله خان صفدرزاده

شروع به کار مستقل

در سال ۱۳۵۵ فیض الله خان صفدرزاده بر آن شد تا به طور مستقل به کارش ادامه دهد. او طی سال‌های فعالیتش، ضمن توجه ویژه به اصالت فرش اصفهان، با ساختارشکنی در ایده، ابعاد و اندازه، سبکی منحصربه‌فرد خلق کرد.

استاد فیض الله صفدرزاده حقیقی به دلیل علاقه‌ای که به فرهنگ و معماری اصیل ایران، عشق به موطنش اصفهان‌، مهارت و ریشه‌ای که در هنر فرش دستباف داشت، و به یاری استادانه هنرمندان بی‌بدیلی چون “رستم شیرازی و نوروز حفیظی”، تابلو فرش‌های با‌شکوهی از تصاویر بناهای تاریخی ایران و اصفهان، از جمله تابلو‌های میدان نقش‌جهان، مسجد وکیل و مدرسه چهارباغ را آفرید.

“راه ابریشم” عنوان بزرگترین تابلوفرش جهان و آخرین تابلوفرشی است که با نظارت ایشان بافته شده است. بافت این اثر با ابعاد ۱۲ در ۴ متر مربع، به سفارش دولت چین، برای موزه بزرگ جاده ابریشم در هانچونگ انجام شد. بافت آن پس از ٩ ماه در سال ۱۳۹۸ به اتمام رسید و درخشش جهانی دوباره فرش ایرانی را به همراه داشت.

فیض الله خان صفدرزاده

 برخی از نمونه آثار

علاوه بر آثار فاخری که از ایشان نزد مجموعه‌داران در سراسر جهان به یادگار مانده است، نفیس‌ترین آثارشان را طبق سنتی خانوادگی، به آستان قدس رضوی اهدا نموده‌اند. این آثار در گنجینه فرش موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شوند. از جمله شاخص‌ترین بافته‌های ایشان می‌توان به: گلدسته الله اکبر، مدینه مکرمه، هفت شهر عشق، بهشت، تابلو فرش بارگاه امام رضا (ع)، تصویری از شبستان مسجد وکیل شیراز، نمای کاخ چهل‌ستون اشاره کرد.

معرفی قالی گلدسته الله اکبر:

اهداکننده: حاج فیض الله صفدرزاده حقیقی         تاریخ بافت: ۱۳۷۱ ه.ش * ۱۴۱۳ ه.ق           تاریخ اهدا: ۱۳۸۷ ه.ش * ۱۴۲۹ ه.ق

طرح و نقش: ابنیه     محل بافت: اصفهان      بافنده: خانم آیتی              طراح: حاج فیض الله صفدرزاده حقیقی، استاد نوروز حفیظی

جنس: تار ابریشم، پود پنبه، پرز پشم

تعداد گره: هفت میلیون گره     تعداد و نوع رنگ: بیش از صد نوع رنگ گیاهی و شیمیایی

ابعاد: ۴۱۲*۱۴۵ سانتی‌متر       رجشمار: ۸۰ گره در ۵/۶ سانتی‌متر

فیض الله خان صفدرزاده

مرد نکونام نمیرد هرگز

استاد فیض الله خان صفدرزاده حقیقی، صبح روز یکشنبه (۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹)؛ کمی پس از درگذشت برادران مرحومش: حاج بهرام‌خان (بیستم اسفند ۹۸) و حاج یدالله‌خان (ششم فروردین ۹۹)، در سن ۷۸ سالگی بر اثر ایست قلبی، دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت و در قطعه نام‌آوران آرامستان باغ رضوان به خاک سپرده شد.

برادران حقیقی مایه مباهات و اعتبار فرش ایران بودند و فقدان‌شان خسرانی جبران‌ناپذیر برای فرش ایران است. استاد حقیقی؛ علاوه بر آوازه جهانی و استادی و نام‌آوری‌ در هنر فرش ایران، در حسن‌خلق نیز زبان‌زد همگان بودند. وی بر این باور بود که هر کس با نیت خیر، ارتباط با خدا و یاری‌گری خدا، با هنری که دارد بی‌شک به موفقیت دست می‌یابد.

فیض الله خان صفدرزاده

همواره برای فرزندانش نیز این آرزو را داشت و امیدوار بود که آن‌ها حافظان خوب میراث ارزشمندشان باشند. به همت فرزندانی که ادامه‌دهنده راه پدران و هنر اجدادی‌شان هستند، بی شک نام و یاد برادران حقیقی علاوه بر آثاری که به یادگار گذاشتند، زنده و جاوید خواهد ماند.

همچنین بخوانید: عمواوغلی برند پرآوازه قالی معاصر ایران

سی پرشیا

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/6738

مطالب مرتبط

مهمترین موزه های فرش دستباف در جهان (قسمت اول)

شفیعی

چند کتاب در مورد فرش دستباف

اعظم قهرمانی

تاریخچه فرش دستباف در ایران و جهان و نگاهی به پیدایش آن

شفیعی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید