اخبار و رویدادها

فرش ایرانی به کام کپی‌کاران بین‌المللی

مرتضی میری
زیر یک دقیقه زمان برای مطالعه

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه کپی طرح فرش‌های ایرانی بعضاً به طور وسیع در هند و افغانستان اتفاق افتاده، گفت: فرش ایران اعتبار و سابقه متفاوتی دارد و هرچه ما غفلت می‌کنیم و با سیاست‌های غلط خودمان را تضعیف می‌کنیم، دیگران از این پیشینه استفاده می‌کنند.

مرتضی میری با بیان اینکه حتی در مقطعی در هند به فرش بختیاری، عنوان فرش بختیاری هندی داده بودند، تصریح کرد: از ظرفیت‌های فرش دستباف ایران به خوبی استفاده نشده و بنابراین دیگران از آن استفاده می‌کنند.

به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در حال حاضر هم ماجرای کپی طرح‌ فرش‌های ایرانی در جریان است، چراکه گنجینه غنی در فرش ایرانی است. البته برخی هم تغییراتی در این طرح‌ها اعمال می‌کنند و دارند ذائقه بین‌المللی را به سمت خودشان برمی‌گرداند. بنابراین یک جریان دنباله‌دار وجود دارد.

میری در پاسخ به اینکه چه راه‌حلی برای حل این مشکل وجود دارد، اظهار کرد: قدم‌هایی برای حل این مشکل برداشته شد تا از کنوانسیون‌های بین‌المللی در موضوع مالکیت‌های معنوی استفاده کنیم. برخی از مناطق فرش‌بافی ایرانی هم ثبت جهانی شده است. اما هیچ وقت مشخص نشد چگونه باید از این امتیاز و ثبت جهانی استفاده کنیم. دولت تاکنون درباره سازوکارهای استفاده از این ثبت جهانی اطلاع رسانی نکرده است.

وی با بیان اینکه فضا به لحاظ حقوق بین‌الملل برای پیگیری این موضوع فراهم است، تصریح کرد: اما این پیگیری گران قیمت است و باید راه‌های اجرایی به طور مشخص در حوزه فرش دستباف بررسی شود، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

همچنین بخوانید : گزارش اختصاصی سی‌پرشیا مگ از نمایشگاه فرش و کفپوش آلمان (DOMOTEX)

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: Generating...

مطالب مرتبط

۳۵ هزار شغل جدید در حوزه فرش دستباف ایجاد شد

اعظم قهرمانی

راز فرش مقصود کاشانی رمزگشایی شد

اعظم قهرمانی

نمایشگاه مجازی فرش دستباف اصفهان رونمایی شد

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید