Image default
اخبار و رویدادها

نخستین آیین تجلیل از نام‌آوران و مشاهیر در حوزه هنر- صنعت فرش دستباف برگزار می‌شود

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، فرح‌ناز رافع امروز شنبه 10 اردیبهشت در گپ و گفت خبری اعلام کرد: به منظورگرامی ‌داشت و تجلیل از تلاش‌ها و خدمات مشاهیر فرش دستباف ایران در این هنر صنعت، نخستین جشنواره «تجلیل از مشاهیر فرش دستباف ایران» روز یک‌شنبه 18/02/1401 از ساعت 10 تا 12 در محل تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی افزود: با وجود بالا بودن نقش نام ­آوران فرش دستباف در تمامی مراحل فرآیند تأمین. تولید و تجارت فرش دستباف، این نقش اغلب در سایه حضور کسانی که مدیریت تولید و تجارت را برعهده دارند، کم‌ رنگ دیده می‌شد. اکنون با وجود طراحان، بافندگان، رنگ‌رزان، رفوگران، فروشندگان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و پژوهش‌گران برجسته، جایگاه نام­آوران در هنر-صنعت فرش دستباف چند وجهی شده است. تنها به صادرکننده و تولیدکننده محدود نیست.

رافع در ادامه با نأکید بر تلاش و همت بی‌دریغ تمامی ذی نفعان و دست اندرکاران قالی ایرانی ابراز کرد: در فرآیند زنجیره تولید و تأمین فرش دستباف، بسیاری هنرمندان و صنعت‌گران ناشناخته و گم‌نام با خلاقیت و نوآوری، از دیرباز توانسته‌اند آثار بی‌بدیلی از خود در سطح ملی و بین المللی بر جای گذارند و آوازه قالی دستباف ایران را جهانی کنند.

رییس مرکز ملی فرش ایران ضمن اشاره به مراحل اجرایی طرح، به تهیه و ارسال دستورالعمل انتخاب اولیه نام­آوران و مشاهیر نمونه استانی، معرفی نفرات برتر استانی، تشکیل کارگروه، انتخاب نهایی برگزیدگان، برگزاری مراسم تجلیل، شاخص­های دستورالعمل و هیأت داوران را تبیین کرد.

200 نفر از حوزه‌های مختلف

وی در ادامه با بیان تصمیم این مرکز درمورد برگزاری نخستین جشنواره تجلیل از مشاهیر فرش دستباف اضافه کرد. 200 نفر در حوزه‌های مختلف فرش به ما معرفی شده‌اند که از میان آنها 110 نفر انتخاب شدند. رافع درمورد شیوه انتخاب مشاهیر و نام‌آوران توضیح داد: قرار است در این همایش سه گروه معرفی شوند. که 6 نفر در جایگاه اول با نام «مشاهیر» این حوزه، 5 نفر دوم در جایگاه «نام‌آوران» و 99 نفر نیز شایسته قدردانی خواهند بود.

رافع تصریح کرد: از 31 استان کشور، 24 استان در زمینه معرفی مشاهیر حوزه فرش با ما همکاری داشته‌اند. در تلاش هستیم بعد از برگزاری مراسم با معرفی این افراد زندگی‌نامه 6 نفر برتر را‌‌‌‌‌‌‌‌ به نگارش درآوریم. همچنین با شهرداری‌ برای ساخت تندیس این افراد نیز صحبت‌ شده است.

منبع: مرکز ملی فرش

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/7478

مطالب مرتبط

نمایشگاه مجازی فرش دستباف اصفهان رونمایی شد

اعظم قهرمانی

هوش مصنوعی نویسنده جدید مجله اینترنتی سی پرشیا مگ

اعظم قهرمانی

جایزه محیط زیستی برای فرش‌های تولید شده از پلاستیک‌های بازیافتی

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید