اخبار و رویدادها

مدرن شدن بازرگانی فرش دستباف یک ضرورت است/ رشد ۱۰.۹ درصدی صادرات

بازرگانی فرش
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز نیاز است تا زیست‌بوم تولید صنعت فرش دستباف با زیست بوم جدید و فضای مجازی گره بخورد. مدرن شدن بازرگانی فرش دستباف یک ضرورت است.

“محمد مهدی برادران” امروز (یکشنبه) در مراسم نخستین بزرگداشت مشاهیر فرش دستباف ایران در تالار وحدت افزود: اگر امروز شاهدیم صنعت فرش ماشینی کشور موفق است و اقبالی دارد آن را مدیون برندینگ است. در این راستا نیاز است تا شرکت‌های جدید از فارغ التحصیلان دانشگاهی در کنار اتحادیه‌ها و اصناف قدیمی به منظور حضور در بازارهای جدید فرش دستباف شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: امروز نیاز است که فضای مجازی در کنار زیست‌بوم سنتی به کمک فرش دستباف بیاید.
برادران ادامه داد: درست است ایران در زمینه برند فرش دستباف در جهان مقام نخست را دارا است. اما باید آن را در قالب رسانه، فیلم، فضای مجازی و غیره پررنگ کنیم. و این همایش آغازی است برای یک شروع پر امید در این حوزه.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع ۲ میلیون و ۸۲۶ هزار متر مربع فرش دستباف در کشور بافته شد. که حاکی از رشد ۲۴.۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ است که عمده آن در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بافته شد.
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از رشد ۱۰.۹ درصدی صادرات فرش دستباف در سال ۱۴۰۰ با وجود تداوم تحریم‌ها و دشواری نقل و انتقال پول خبر داد. و گفت: مباحثی همچون اصالت‌سنجی و صدور شناسنامه فرش دستباف به عنوان یک اقدام مکمل ارزش‌آفرین در دستور کار است.

ثبت نشان‌های تجاری فرش دستباف

برادران همچنین از ثبت نشان‌های تجاری فرش دستباف برای هفت استان دیگر با همکاری وزارت امور خارجه خبر داد. اضافه کرد: در سال‌های گذشته این اقدام فقط برای دو یا سه استان به انجام رسیده بود.
وی یادآور شد: امروز در مجموع ۲ میلیون و ۱۲ هزار و ۵۴۲ نفر در صنعت فرش دستباف فعالیت دارند. که یک میلیون و ۳۲۲ هزار نفر آنان فاقد هرگونه حمایت بیمه‌ای هستند.
وی تصریح کرد: امروز موضوع صنایع خلاق در جهان با جدیت پیگیری می‌شود و صنعتی در کشور خلاق‌تر از هنر- صنعت فرش دستباف وجود ندارد.

منبع: ایرنا

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/7543

مطالب مرتبط

ارائه طرح جامع تعهد ارزی فرش دستباف توسط نمایندگان؛ هفته آینده

اعظم قهرمانی

کتاب «قالی‌های عشایری جنوب ایران» منتشر شد

اعظم قهرمانی

بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید