راهنمای خرید

راهنمای سریع شما برای اولین خرید فرش دستباف

انتخاب فرش
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

هنگامی که برای نخستین بار، قصد خرید فرش دستباف را دارید، بی‌شک از طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوع آن شگفت‌زده خواهید شد. اگر شناخت شما از فرش کافی نباشد و ندانید به دنبال چه فرشی می‌گردید ممکن است سرگردان شده و نتوانید انتخاب کنید که از میان فرش‌های مورد پسندتان، کدام را به خانه ببرید. این راهنما، چالش پیش رویتان را حل می‌کند:

فرش را برای چه می‌خرید:

قصدتان از خرید فرش را در نظر آورید. اگر صرفا برای سرمایه‌گذاری باشد و کاربری معمول آن برای‌تان اولویت نباشد، شاید شما بخواهید فرشی آنتیک بخرید. در این صورت ارزش هنری فرش، اهمیت بیشتری نسبت به جنبه‌های کابردی‌اش دارد. اما در صورتی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، این مطلب برای شما سودمند است.

خرید فرش

ببیند چه سبکی را می پسندید.

استفاده از فرش دستباف ایرانی، به بافت، عمق و ابعاد فضای شما و دلپذیرتر کردن آن، کمک می‌کند و می‌تواند تاثیر قدرتمندی بر روحیه شما داشته باشد. شما با گنجاندن قطعه‌ای از فرش دستباف ایرانی، به فضایی که دارید شخصیت می‌بخشید. پس مهم است فرشی که انتخاب می‌کنید، نمایانگر سبک شما باشد. فرش‌های ایرانی در سبک‌های شهری‌باف، روستایی و عشایری، بافته می‌شوند. هر یک از این بافته‌ها، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. گویی هر یک با لهجه خود سخن می‌گویند و جغرافیا و تاریخ ویژه خود را به همراه دارند. برای خرید فرش، از اینجا شروع کنید که: تصمیم بگیرید کدام سبک را می‌خواهید. برای انتخاب یکی از سبک‌ها، به سبک شخصی‌تان توجه کنید. وقتی سبک را مشخص می‌کنید، دقت شما برای انتخاب بیشتر می‌شود. حالا می‌توانید در سبک مورد نظرتان، از میان رنگ و طرح‌های متنوع و چشم‌نواز و باز هم نامحدود، انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

خرید فرش

فرش را برای کجا می‌خواهید؟

پس از این که سبک دلخواه‌تان را یافتید، مکانی که قرار است فرش را در آن بگسترانید، در نظر بگیرید و با توجه به آن تصمیم بگیرید که چه جنس فرشی انتخاب مناسب‌تری است. اینکه شما یک فرش پشمی یا ابریشمی را بخواهید، نه تنها به بودجه شما بلکه به محیط شما هم بستگی دارد. ضمن اینکه اگر دنبال ابریشم باشید، بافته‌های عشایری حق انتخاب چندانی، در مقایسه با فرش‌های شهری‌باف به شما نمی‌دهند. به طور کلی فرش‌های پشمی دوام بیشتر و قیمت کمتری، نسبت به فرش‌های ابریشمی دارند. فرش‌های ابریشمی بسیار لوکس و درخشان هستند و مراقبت بیشتری می‌طلبند.

چقدر برای فرش فضا دارید؟

لازم است قبل از خرید فرش، فضایی که قرار است فرش در آن قرار گیرد، را مشخص کنید. این به شما کمک می‌کند تا علاوه بر اندازه درست، فرشی با شکل مناسب‌تر تهیه کنید. بهتر است نقشه‌ای با چندین چیدمان از نحوه قرار دادن فرش در آن مکان رسم کنید، تا بهترین جا در آن فضا، برای فرش پیدا شود. سپس آنجا را اندازه بگیرید. حالا که اندازه تقریبا مشخص شد، به شکل آن فضا و سبک خانه‌تان توجه کنید و تصمیم بگیرید که ترجیح می‌دهید چه شکل فرشی بخرید. چون گر چه شکل رایج و سنتی‌تر مربع و مستطیل، همیشه عالی است، ممکن است با توجه به فرم اتاق‌تان، بخواهید فرش گرد یا نامتقارنی بخرید. در این مورد فرش‌های شهری‌باف انتخاب بیشتری به شما می‌دهند. حالا که تصویر واضح‌تری از فرش خود دارید، با توجه به نکات زیر شکل فرش، طول و عرض یا قطر آن را نهایی کنید:

خرید فرش

  • اندازه فرش را طوری بگیرید که مبلمان شما روی آن قرار گیرد و پایه‌های صندلی، بیرون از فرش نیفتد.
  • اگر مایلید کف‌پوش‌ها به چشم بیایند، به ویژه وقتی اتاقی کوچک‌تر یا به شکل مربع یا دایره دارید، فرش گرد می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
  • انداختن کناره یا قالیچه، در اطراف تخت خواب عالی است. زیر تخت نمی‌افتد، اتاق شما را زیباتر می‌کند، تمیز کردنش آسان است و در فصل‌های سرد سال، گرمای دلپذیری دارد.
اول رنگ را انتخاب کنید:

در همه مراحل انتخاب فرش، توجه به کل فضا ضروری است. از جمله درباره رنگ. فرش با هر سبک دکوراسیونی سازگار است. چه شما فضای مبله‌ شده‌ای را فرش می‌کنید و چه قصد دارید، بعدا این کار را انجام دهید. در هر حال، خرید فرش برای اتاق مبله شده، دقت بیشتری می‌طلبد. در انتخاب رنگ مناسب، توجه به نکات زیر می‌تواند مفید باشد:

خرید فرش

  • به تاثیر هر رنگ توجه کنید. رنگ‌ها بر خلق و خوی ما موثرند. آن‌ها قادرند به محیط معنا داده، فضا را زنده یا خاموش کنند.
  • رنگ می‌تواند فضا را جادار یا کوچک‌تر نشان دهد. رنگ‌های روشن فضا را بازتر نشان می‌دهند.
  • رنگ می‌تواند روی نور فضا تاثیر بگذارد. شاید بخواهید اتاق را روشن‌تر یا تیره‌تر از آنچه هست نشان دهید. در هر حال، مهم است بدانید که می‌خواهید رنگ فرش، چه تاثیری در این مورد بگذارد.
  • فضایتان را مثل یک بوم ببینید. برای فضای خود، پالت رنگی تجسم کنید و رنگ‌ها را به گونه‌ای که می‌خواهید پخش کنید. اگر می‌خواهید فرش، مرکز توجه باشد، چنانچه دکوراسیون شما خاکستری یا خنثی است، رنگ فرش را قوی‌تر بگیرید. اگر محیط شلوغی دارید، فرش را تک رنگ انتخاب کنید. برای ایجاد پیوند با اتاق، فرش را با رنگ اصلی چیدمان‌تان، یکی بگیرید یا از رنگ‌های آن انتخاب کنید و به نسبتی که تعادل ایجاد شود، در دکوراسیون به کار ببرید.
  • کلی نگاه کنید: برای انتخاب درست، توجه کنید که هر چه در اتاق هست را با هم ببینید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب رنگ فرش این مطلب را بخوانید: چطور با دکوراسیون فرش خانه را مکان شادتری کنیم

خرید فرش
طرح را انتخاب کنید:

برای انتخاب طرح لازم است در نظر بگیرید که کدام طرح فرش، بهتر به دکوراسیون شما می‌آید و سبک شما را نشان می‌دهد. اگر فضای شما لوکس و فرم‌های دکوراسیون منحنی است، می‌توانید فرشی کلاسیک، با گل‌ها و اسلیمی‌های پر پیچ و خم انتخاب کنید. اگر سبک چیدمان بوهومیایی دارید، انتخاب طرح‌های هندسی گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

از کارشناس سوال کنید:

احتمالا تا این مرحله، از دوستان نزدیکتان که سلیقه‌شان را قبول دارید، برای فرش‌هایی که دیده‌اید، نظر گرفته باشید. اما این کافی نیست. وقتی فرشی را انتخاب کردید، بهتر است از یک متخصص، در تعیین میزان اصالت، کیفیت و ارزش قیمت آن، مشورت و کمک بگیرید تا از انتخاب خود مطمئن شوید.

خرید فرش

آنلاین بگردید، آنلاین انتخاب کنید، آنلاین خرید کنید!

امروزه فروشگاه‌های معتبر بسیاری در سطح جهان، فرش‌های دستباف ایرانی را به شیوه آنلاین عرضه می‌کنند، این فرصت بی‌نظیری برای خریداران فرش بوجود می‌آورد تا بدون نیاز به اتلاف وقت و دردسرهای ترافیک، از جایی که راحت هستند، هزاران فرش را ببینند. جستجوهایشان را بر اساس نیازشان فیلتر کنند، به آنچه می‌خواهند برسند، آن را با نمونه‌های مشابه بسنجند و فرآیند خرید را به راحتی تکمیل کنند.

فروشگاه‌های آنلاین در رقابت با یکدیگر و برای رضایت و راحتی مشتریان‌شان تسهیلات مختلقی فراهم کرده‌اند. اغلب آن‌ها ضمانت بازگشت دارند و معتبرترین‌هایشان تضمین اصالت می‌دهند. به این ترتیب بی‌آنکه نیاز به جستجوی کارشناس مورد اعتمادتان داشته باشید، به شما کمک می‌کنند تا فرشی را انتخاب کنید که مناسب فضای شما باشد و در عین حال سرمایه‌گذاری خوبی نیز باشد.

برای یافتن تعدادی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین کافی‌ست عبارات «خرید آنلاین فرش دستباف» و یا «فروشگاه اینترنتی فرش دستباف» را در گوگل جستجو کنید.

همچنین بخوانید: رج فرش دستباف و نحوه تاثیر آن در کیفیت و قیمت

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/7566

مطالب مرتبط

مصاحبه با سید علی آل احمد در مورد چالش های خرید و فروش فرش دستباف

شفیعی

هفت دلیل برای خرید فرش دستباف که شاید نمی دانستید

شفیعی

پنج کاربرد فرش های دستباف بر روی دیوار خانه و محل کار

شفیعی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید