اخبار و رویدادها

فعالیت صد هنرستان تخصصی فرش در کشور

هنرستان فرش
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

رئیس مرکز ملی فرش ایران از فعالیت ۱۰۰ هنرستان تخصصی صنعت فرش دستباف در کشور خبر داد. خانم فرحناز رافع در مصاحبه‌ای با تاکید بر استفاده از خلاقیت و نوآوری برای توسعه صنعت فرش دستباف، عنوان کرد: با تفاهم نامه‌های صورت گرفته بین دو وزراتخانه صمت و علوم، از طرح‌های دانشجویی در حوزه فرش دستباف در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا حمایت می‌کنیم. انتظار داریم با جذب دانشجویان بیشتر و حمایت از طرح‌های دانشجویی، این هنرصنعت اصیل ایرانی را توسعه دهیم، زیرا فرش دستباف در طراحی، تولید، توسعه بازار و کل زنجیره ارزش نیازمند خلاقیت و نوآوری است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در تفاهم نامه‌ای با وزارت علوم و پارک علم و فناوری بیش از ۵ مرکز رشد و فناوری در استان‌های مختلف از جمله قم، اصفهان و خراسان رضوی راه اندازی شده است.

به گفته خانم رافع در حاشیه مراکز رشد و فناوری در حوزه فرش دستباف کارگروه‌های تخصصی توسعه و فناوری را در استان‌ها تشکیل دادیم که هفته‌های فرش و جشنواره‌های فرش را با تاکید بر خلاقیت و نوآوری برگزار کنند.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که در راستای آموزش و ارتقای مهارت دانش آموزان قدم برداریم تا بتوانند مهارتی را کسب کنند و پس از اخذ دیپلم جذب بازار کار شوند.

رافع گفت: هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ هنرستان تخصصی فرش در کشور فعالیت می‌کنند که مربیان بسیار خوبی در این هنرستان‌ها در حال آموزش هستند، ولی نیازمند به آموزش مستمر و ارتباط مستمر با بازار هستند.

وی با اشاره به یکی از اقدامات مهم مرکز ملی فرش ایران در عرصه فرش دستباف ادامه داد: یکی از اقدامات زیربنایی به اجرا درآمده در این مرکز ملی، هویت بخشی به فرش دستباف ایران بود تا فرش‌های چینی، پاکستانی، هندوستانی و افغانستانی به نام فرش دستباف پرآوازه ایرانی در جهان فروخته نشود و جایگاه فرش ایران متزلزل نشود.

همچنین کیفیت فرش‌هایی که در کشور‌های یاد شده تولید می‌شود در حد و اندازه فرش ماشینی ما هم نیست. کیفیت برخی فرش‌های ماشینی تولید شده در کشور ما از فرش دستباف آن‌ها هم بالاتر است.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقای آموزش در حوزه صنعت فرش گفت: با ارتباطات دو سویه وزارت صنعت معدن و تجارت و آموزش و پرورش می‌توانیم آموزش‌های لازم را برای فراگیران دوره‌های تخصصی فرش از جمله حوزه توسعه بازار، رنگرزی، طراحی و .. داشته باشیم.

به گفته رافع در کل زنجیره ارزش فرش دستباف نیازمند یادگیری مستمر هستیم و آموزش و پرورش باید با ما همکاری داشته باشد.

همچنین بخوانید: اعطای اعتبارنامه صدور شناسنامه فرش دستباف به سی پرشیا

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: https://www.cpersia.com/mag/fa/9033

مطالب مرتبط

قدیمی‌ترین فرش خودرنگ دستباف سنگسری در موزه گرمابه پهنه سمنان رونمایی شد

اعظم قهرمانی

نخستین جشنواره خلاقیت و نوآوری فرش نوین یزد برگزار شد

اعظم قهرمانی

ارائه طرح جامع تعهد ارزی فرش دستباف توسط نمایندگان؛ هفته آینده

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید