مصاحبه هایوتیوبهنر و رسانه

نقش پازیریک بر روی آثار مهسا پیروی

مهسا پیروی
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
لطفا خود را معرفی کرده و در رابطه با زمینه فعالیتتان برای مخاطبین ما بگویید

من مهسا پیروی هستم‌، در صنعت طراحی لباس فعالیت می‌کنم و حوزه تخصصی من کانسپ دیزاین است. از سال ۹۲ وارد این حوزه شدم، فعالیت حرفه‌ای خودم را حدود ۶ سال پیش شروع کردم و ۳ سال است که به شکل تخصصی به عنوان کانسپت دیزاینر فعالیت می‌کنم.

چه شد که مهسا پیروی به طراحی لباس علاقمند شد؟

هنر همیشه برای من خیلی جذاب بوده و هست. با وجود اینکه رشته دانشگاهی من مهندسی و رشته دبیرستانم ریاضی بود، همیشه در حال فعالیت در رشته‌های هنری هم بودم و سال‌ها رنگ روغن و سیاه‌قلم کار می‌کردم. در نهایت طراحی لباس، هنر و فعالیتی است که امروز روی آن متمرکز هستم.

مهسا پیروی

در طراحی لباس چه چیزهایی را بیشتر در نظر می‌گیرید؟

جوهره برند من ارتقا ارزش بانوان است و سعی می‌کنم تمام مجموعه‌ها هویت داشته باشند. معتقدم پوشش ما نمودی از احساسات و ارزش‌های درونی ماست و در راستای جوهره برندم، کانسپت‌ها و لباس‌هایی طراحی می‌کنم که بر ارزش‌های بانوان اثرگذار باشد و این ارزش‌ها را ارتقا بدهد.

از نظر شما یک طراحی موفق، شامل چه چیزهایی است؟

از نظر من هر لباس باید هویت و اصالت داشته باشد. هر طرحی باید بخشی از هویت شخصی که آن لباس را پوشیده را نشون بدهد. هر لباس می‌تواند داستانی داشته باشد که بیان‌کننده هویت باشد و در کنارش زیبایی بصری و هماهنگی با فرهنگ جامعه را نیز به همراه داشته باشد.

مهسا پیروی

در رابطه با شکل‌گیری و اجرای ایده استفاده از نقوش فرش پازیریک در مجموعه راز بگویید؟

من علاقه زیادی به فرهنگ، تاریخ، فلسفه و نقوش روی فرش‌های اصیل دارم و به خاطر همین تصمیم گرفتم در یکی از مجموعه‌هایم از این مفاهیم و نقوش استفاده کنم. زمانی که داشتم تحقیق می‌کردم پازیریک را دیدم. در موردش مطالعه کردم و متوجه شدم چقدر این فرش اصیل و جذاب است و خیلی برای مجموعه من مناسب. حتی قبل از طراحی کالکشن برای درک عمیق‌تر این هنر و صنعت، پیش فرش‌فروش‌های اصیل بازار بزرگ رفتم و با ایشان در مورد قالیباف‌ها حرف زدم. همین طور با افرادی که درباره فرش پازیریک اطلاعات داشتند صحبت کردم تا کاملا بتوانم درکش کنم.

استقبال مخاطبان از این طرح و مجموعه چطور بود؟

استقبال خیلی خوبی شد. مجموعه راز هنوز هم جزو پرطرفدار‌ترین مجموعه‌های من است. مخصوصا کسانی ‌که علاقمند و دنبال‌کننده طرح‌های اصیل و با هویت هستند با این مجموعه ارتباط خوبی می‌گیرند.

مهسا پیروی

در مورد چالش‌ها و محدودیت‌هایتان در طراحی لباس و پارچه بگویید؟

پروسه طراحی و چاپ پارچه مجموعه راز حدود سه ماه طول کشید. ۳ طراح گرافیک عوض کردم. چون چیزی که طراحی می‌شد به دلم نمی‌نشست و آن اصالت و جزئیاتی که من از پارچه می‌خواستم را نداشت. در نهایت تصمیم گرفتیم پارچه طوری طراحی بشود که حتی قسمت‌هایی از فرش پازیریک که در طول زمان آسیب دیده و حتی گره‌های فرش را نیز روی پارچه بیاوریم. واقعیت این است که در ابتدا می‌ترسیدم مخاطب‌ها چنین طرحی را دوست نداشته باشند و فقط سلیقه من باشد. اما زمانی که به دست‌شان می‌رسید بازخورد‌های بسیار خوبی می‌گرفتم. در مورد محدودیت چاپ هم چالش‌هایی بود. متاسفانه نمی‌شود روی هر پارچه‌ای طرح را چاپ کرد و این کار را سخت می‌کند.

مهسا پیروی

نظر مهسا پیروی در مورد پتانسیل فرش ایرانی در فشن چیست؟

به نظرم می‌شود از نقوش فرش‌، داستان‌های پشت هر فرش و … استفاده خیلی زیادی کرد و لباسی با هویت و اصیل طراحی کرد. ما می‌توانیم با این کار فرهنگ و اصالت فرش‌ها و داستان‌های آن‌ها، خصوصا فرش‌های ایرانی را به نمایش بگذاریم. همچنین اجازه دهیم مخاطب درک عمیق‌تری از فلسفه فرش و عمق این هنر داشته باشد.

آیا مطلبی هست که تمایل به بیان آن داشته باشید؟

به عقیده من در این حوزه فقط نباید به تولید پوشاک توجه کرد. باید لباس را فراتر از یک تن‌پوش ببینیم. چون شخصیت و ارزش‌های ما را نمایان می‌کند. پس باید هویت داشته باشد. من از این‌که هر مجموعه‌ام در راستای یک هویت و ارزش‌های بانوان طراحی می‌شود و داستان دارد و مشتریانم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذت می‌برم. مثلا در مجموعه راز، ما هر گره فرش را به یک راز تشبیه کردیم. رازی که درونش حس آن لحظه از زندگی بافنده را  دارد. من خودم وقتی پارچه این مجموعه را می‌بینم، لحظه بافتن این فرش را تجسم می‌کنم و غرق در داستانش می‌شوم.

همچنین بخوانید: گفتگو با امیرحسین صفدرزاده حقیقی: رویکرد پژوهشی و هنری، لازمه بازگرداندن اعتبار به فرش ایران

سی پرشیا مگ

آدرس کوتاه: Generating...

مطالب مرتبط

چند کتاب در مورد فرش دستباف

اعظم قهرمانی

ابوالفتح رسام عرب زاده پدر فرش نوین ایران

اعظم قهرمانی

فرش دستباف از زاویه دوربین جلال سپهر

اعظم قهرمانی

ارسال نظر

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. ما فرض خواهیم کرد که شما با این مسئله موافق هستید ، اما در صورت تمایل می توانید انصراف دهید. تایید بیشتر بخوانید